Pedagogi Yesus Dalam Perspektif Progresifisme Pendidikan

Yakobus Ndona, Liber Siagian, Sampitmo Habeahan

Abstract


Abstract

Jesus Christ is not only a founder of Christianity. Jesus is from pedagogical perspective including an educational figures with the power of charisma who until now has influenced to the world of Christianity. The charisma pedagogy of Jesus appears in authoritative teaching, the charismatic, delivery of messianic expectations and a distinctive educational pattern. A study of a gospels, reveals that the pedagogy of Jesus was not oriented toward the inculcation of religious laws as done by the Jewish rabbis. Jesus education focused on renewing the heart based on the value of the kingdom of God.  Jesus did not build a formal class but made Himself and the environment around Him as a learning laboratory. This pattern shows that the pedagogy of Jesus has both parallel and contradiction with the various educational which developing in the world of education. This paper examines the richness of Jesus pedagogy as seem from a progressivism perspective of an education. The philosophical hermeneutic analysis found the substance, pattern and objective value of Jesus education. Then, through reflection and heuristics, we find contextual values that have implications for the world of Christian education and is an inspiration for educational activists today.

Key words : Jesus, Pedagogy, Progressivism

 

 

Abstrak

Yesus Kristus tidak hanya seorang pendiri kristianitas. Yesus, dari perspektif pedagogik  termasuk tokoh pendidikan dengan kekuatan kharisma yang sampai sekarang berpengaruh pada dunia kekristenan. Kharisma pedagogi Yesus tampak dalam pengajaran yang otoritatif, berkharisma, penyampaian harapan-harapan mesianik, dan pola pendidikan yang khas. Telah terhadap kitab-kitab Injil memperlihatkan bahwa pedagogi Yesus tidak berorientasi pada penanaman hukum-hukum agama seperti yang dilakukan para rabi Yahudi. Pendidikan Yesus terfokus pada pembaharuan hati yang berlandaskan pada nilai-nilai kerajaan Allah. Yesus tidak membangun kelas-kelas formal, tetapi menjadikan diri-Nya dan lingkungan sekitar sebagai laboratorium belajar. Pola ini memperlihatkan bahwa pedagogi Yesus memiliki paralel sekaligus kontradiksi dengan berbagai aliran pendidikan yang sekarang berkembang dalam dunia pendidikan. Tulisan ini mengkaji kekayaan pedagogi Yesus yang dilihat dari perspektif progresifisme pendidikan.Analisa hermeneutika falsafati menemukan substansi,  pola dan nilai objektif pendidikan Yesus, kemudian lewat gerak refleksi dan heuristika menemukan nilai kontektual yang berimplikasi bagi dunia pendidikan Kristen, dan inspirasi bagi para penggiat pendidikan dewasa ini.

 

Kata kunci: Pedagogi, Progresifisme, Yesus,


Keywords


Pedagogi; Progresifisme; Yesus

Full Text:

PDF

References


Andrianti, S. (2013) ‘Yesus, Taurat Dan Budaya’, Jurnal Antusias, 2(3), pp. 112–123.

Bagus, L. (2005) ‘Kamus Filsafat, cet ke-4’, Jakarta: Gramedia.

Christian Jonch (2007) Yesus Sebagai Guru : Studi Injil Yohanes. doi:

https://doi.org/10.36421/veritas.v8i2.190.]

Elena Achkovska Leshkovska and Suzana Miovska Spaseva (2016) ‘John Dewey’s

Educational Theory and Educational Implications of Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory’, 4, pp. 57–66. doi:https://doi.org/10.5937/IJCRSEE1602057A.

Fred, H. (2014) ‘John Dewey’s Dual Theory of Inquiry and Its Value for the Creation of an

Alternative Curriculum’, pp. 302–350.

Gartei, R. (2017) ‘American progressive education and the schooling of poor children: A

brief history of a philosophy in practice’, International Journal of Progressive

Education, 13(2), pp. 7–17.

Labaree, D. (2005) ‘Progressivism, Schools and Schools of Education: An American

Romance’, 41(1–2), pp. 275–288. doi: 10.1080/0030923042000335583.

Marlen Tineke Alakaman (2015) ‘Yesus sebagai Hamba Kajian Kristologi Dan

Relevansinya Pada Pelayan Gereja Di Jemaat GPM Nehemia Sektor Petra’, 1.

Mumuni, T. (2019) ‘Critical pedagogy in the eyes of Jesus Christ ’ s teachings : A historical

study’, International Journal of Development and Sustainability, 7(1), pp. 340–354.

Nanuru, R. (2015) ‘Progresivisme Dalam Pendidikan Di Indonesia’, UNIERA, 2 nomor 2, pp. 132–143.

Nanuru, R. F. (2013) ‘Progresivisme Pendidikan dan Relevansinya di Indonesia’, Jurnal

UNIERA, 2, pp. 132–143.

Ndona, Y. (2020) Kebenaran Yang Memerdekakan. Yogyakarta: Gunung Sopai.

Olugbenga, F. V. (2015) ‘Jesus As A Teacher. Asegun School of Thought.’

Pramudya, W. (2000) ‘Doktrin Kerajaan Allah Menurut Walter Rauschenbusch’, Veritas :

Jurnal Teologi dan Pelayanan, 1(2), pp. 169–179. doi: 10.36421/veritas.v1i2.41.

Purnama, E. (2020) ‘Implikasi Kebijaksanaan Yesus bagi Guru Pendidikan Agama Kristen’,

Pengarah: Jurnal Teologi Kristen, 2(1).

Rebecca Garte (2017) ‘American progressive education and the schooling of poor

children: A brief history of a philosophy in practice’, pp. 7–17. doi: 10.29329/ijpe.

Schönecker, D. and Schmidt, E. E. (2018) ‘Kant’s ground-thesis. On dignity and value in the

ground work’, Journal of Value Inquiry, 52(1), pp. 81–95. doi: 10.1007/s10790-017-9603-z.

Sitorus, H. (2018) ‘Refleksi Teologis Kitab Yeremia tentang Pesan Sang Nabi Bagi Orang-

orang Buangan’, BIA’: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 1(2), pp.

–280. doi: 10.34307/b.v1i2.58.

Tafonao, T. (2020) ‘Yesus Sebagai Guru Teladan dalam Masyarkat Berdasarkan Perspektif

Injil Matius’, Khazanah Theologia, 2(1), pp. 52–60. doi: 10.15575/kt.v2i1.8390.

Thompson Mumuni (2018) ‘Critical pedagogy in the eyes of Jesus Christ’s teachings: A

historical study’, 7 number 1, pp. 340–354.

Tumbel, D. (2016) ‘Kristologi dalam Injil Sinoptik’, Kerusso, 1(2).




DOI: https://doi.org/10.46965/jch.v5i1.614

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright © 2020
Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
Kampus I : Jalan Pemuda Ujung No. 17 Tarutung
Kampus II : Jalan Raya Tarutung-Siborongborong KM 11 Silangkitang Kec.Sipoholon Kab. Tapanuli Utara
email: info@iakntarutung.ac.id