Tinjauan Filsafat Rekonstruksionisme Theodore Brameld dalam Implementasi Ekstrakurikuler E-Sport bagi Perkembangan Karakter Siswa

Teofilus Adiwijaya Lahope, Agnes Laurensius, Darni Putriani Telaumbanua, Maria Angelina, Mersi Deviana Sabelau

Abstract


This research uses a descriptive qualitative method approach that aims to analyse and contribute Theodore Brameld's reconstructionist philosophical views on the assessment and use of electronic sports in formal educational institutions. The results of this study show the effectiveness of E-Sport as a school extracurricular can foster attitudes of solidarity, leadership, time management, sportsmanship, and form a good work ethic. On the other hand, the implementation of E-Sport should receive ethical guidance and supervision from various educational stakeholders, so that educational goals can be achieved optimally.


Keywords


Extracurriculars; E-Sport; Reconstructionism; Theodore Brameld

Full Text:

PDF

References


Akbar, N. R., Jonemaro, E. M. A., & Afirianto, T. (t.t.). Evaluasi User Experience Pada Game Hearthstone Dengan Menggunakan Metode Game Experience Questionnaire.

Arianto, K. Y., Saifudin, A., & Makrifah, I. A. (2023). Pengembangan sarung tangan refleksi untuk peregangan pemain e-sport mobile legends di Kota Blitar. Patria Eduacational Journal (PEJ), 3(1), 48-57. https://doi.org/10.28926/pej.v3i1.852

Astitah, A., & Mawardi, A. (t.t.). POLA PEMBINAAN KARAKTER MELALUI EKSTRAKURIKULER PESERTA DIDIK DI SMA MUHAMMADIYAH 1 MAKASSAR.

Darmawan, A. I., Adi, S., Supriyadi, S., & Abdullah, A. (2023). Hubungan Antara Kecanduan E-Sport Dengan Stres Pada SMP Negeri 22 Malang. Sport Science and Health, 5(2), 98-105. https://doi.org/10.17977/um062v5i22023p98-105

Esports Sudah Resmi Diakui KONI Sebagai Cabang Olahraga Prestasi Sport Tempo.co. (t.t.). Diambil 5 November 2023, dari https://sport.tempo.co/read/1380552/esports-sudah-resmi-diakui-koni-sebagai-cabang-olahraga-prestasi

Indonesia, C. N. N. (t.t.). Emas ke-70 untuk Indonesia dari Tim E Sports, Lewati Target Jokowi. olahraga. Diambil 5 November 2023, dari https://www.cnnindonesia.com/olahraga/20230514233939-178-949477/emas-ke-70-untuk-indonesia-dari-tim-e-sports-lewati-target-jokowi

Krisdayanti, K. (2023). OPTIMALISASI PEMBELAJARAN BAGI GENERASI Z BERDASARKAN MODEL NINE INSTRUCTIONAL EVENTS ROBERT MILLS GAGNE. Masokan: Ilmu Sosial dan Pendidikan, 3(1), 19-33. https://doi.org/10.34307/misp.v3i1.116

Kurniawan, F. (2020). E-Sport dalam Fenomena Olahraga Kekinian. Jorpres (Jurnal Olahraga Prestasi), 15(2), 61-66. https://doi.org/10.21831/jorpres.v15i2.29509

Marbun, N., & Pasaribu, L. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah. Jurnal Christian Humaniora, 5(1), 47-63. https://doi.org/10.46965/jch.v5i1.618

Munawir, M. C. J., & Pradoko, S. (2021). Educational Values in the Sasak Culture of Gendang Beleq: 4th International Conference on Arts and Arts Education (ICAAE 2020), Yogyakarta, Indonesia. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210602.024

Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di Indonesia Abad 21. JARTIKA Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 422-438. https://doi.org/10.36765/jartika.v3i2.268

Naibaho, F. R. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar PAK (study kasus pada siswa kelas VII SMP Negeri 3 Tarutung Tahun Ajaran 2019/2020). Jurnal Christian Humaniora, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.46965/jch.v5i1.368

Notanubun, Z. (2019). Pengembangan Kompetensi Profesionalisme Guru di Era Digital (Abad 21). Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 3(2), 54. https://doi.org/10.30598/jbkt.v3i2.1058

Permendikbud No 62 Tahun 2014 Atur Kegiatan Ekskul di Sekolah, Cek di Sini. (t.t.). Diambil 4 November 2023, dari https://news.detik.com/berita/d-5873590/permendikbud-no-62-tahun-2014-atur-kegiatan-ekskul-di-sekolah-cek-di-sini

Persada, Y. B. (2020). KAJIAN REFERENSI E-SPORT DALAM RANAH OLAHRAGA.

Prof. Dr. Nurul Ulfatin, M.Pd. (2015). Metode Penelitian Kualitatif Di Bidang Pendidikan: Teori Dan Aplikasinya (3 ed.). Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Putra, R. I., Witarsyah, D., & Musnansyah, A. (t.t.). MEMBANGUN APLIKASI BERITA E-SPORT BERBASIS WEB DENGAN FRAMEWORK LARAVEL MENGGUNAKAN METODE PROTOTYPING PADA STARTUP MLDB.

Reynaldi, A, Amin, M. J., & Saleh, M. H. (2021). Pembinaan Atlet E-Sport Oleh IeSPA (Indonesian E-Sport Assosiaction) Samarinda Development of ESport Athletes by IeSPA (Indonesia ESport Association) Samarinda. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 09(04).

Rosnaeni, R. (2021). Karakteristik dan Asesmen Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 5(5), 4341-4350. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1548

Sanjaya, J. S. (2022). Fasilitas Pelatihan dan Gelanggang Olahraga E-Sport di Surabaya. eDimensi Arsitektur Petra, 10(1), Article 1.Santosa, W. (2019). Manajemen Kegiatan Ekstrakurikuler Peleton Inti dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter Siswa SMP Negeri 1 Pengasih Kulon Progo Yogyakarta.

Sarpo Sasmito. (2021). OPTIMALISASI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER: SEBUAH PRAKTIK BAIK. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5681650

Sinambela, P. N. J. M., Husain, D. L., Meisarah, F., Wolo, H. B., Hikmah, N., Tirta, G. A. R., Muhammadiah, M., Hasan, M., Lailisna, N. N., Utami, G. A. O., & Sari, F. (2022). Teori Belajar dan Aliran-Aliran Pendidikan. Sada Kurnia Pustaka.

Tambun, S., Sirait, G., & Simamora, J. (2020). Analisis Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Mencakup Bab IV Pasal 5 Mengenai Hak Dan Kewajiban Warga Negara, Orang Tua Dan Pemerintah. Visi Ilmu Sosial dan Humaniora (VISH), 1(1), 82–88.

Tishana, A., Alvendri, D., Pratama, A. J., Jalinus, N., & Abdullah, R. (2023). Filsafat Konstruktivisme dalam Mengembangkan Calon Pendidik pada Implementasi Merdeka Belajar di Sekolah Kejuruan. Journal on Education, 5(2), 1855–1867. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.826

Tojo, I. K., & Widjaja, A. W. (2019). ANTECEDENTS DARI INTENTION TO PLAY DAN PENGARUHNYA TERHADAP INTENTION TO PAY PADA PEMAIN MOBILE MOBA GAMES E-SPORT DI JAKARTA. Jurnal Ilmiah Manajemen Ubhara, 1(2). https://doi.org/10.31599/jmu.v1i2.675

UU No. 3 Tahun 2005. (t.t.). Diambil 4 November 2023, dari https://peraturan.bpk.go.id/Details/40234/uu-no-3-tahun-2005

Waldi, A., & Irwan, I. (2018). Students' Character Training through Game Online Extracurricular E-Sports in SMA 1 PSKD High School Jakarta. Journal of Moral and Civic Education, 2(2), 92–101. https://doi.org/10.24036/8851412222018119

Wardono, B. H., & Travolta, Y. (t.t.). Peranan Guru dalam Memfasilitasi Minat Siswa pada Program Ekstrakurikuler Keimanan dan Ketaqwaan di SMA Negeri 3 Bengkulu Selatan.

Worku, M. Y. (2021). The Experience of Bahir Dar University Teacher Educators in Practicing Society-centered Instruction. 21(1).

Wuta, R. K. (2022). Relevance of Social Reconstructionism to Education in Postcolonial Zimbabwe. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7400293

Yohanes Wendelinus Dasor. (2019). IMPLEMENTASI GOOD GOVERNANCE DALAM MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(2), 172-183. https://doi.org/10.36928/jpkm.v10i2.168

Yuslianson. (2021). Esports Akan Jadi Ekstrakulikuler di Sekolah Tingkat SMP hingga SMA. Liputan6.com. https://www.liputan6.com/tekno/read/4834717/esports-akan-jadi-ekstrakulikuler-di-sekolah-tingkat-smp-hingga-sma?page=3

Zai, K., Marampa, E. R., Undras, I., & Sinlae, D. Y. (2024). PENDIDIKAN KARAKTER DAN KEWARGANEGARAAN SEJAK DINI: SEBUAH UPAYA MENGATASI DEGRADASI MORAL DI ERA 4.0. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2. https://anthor.org/index.php/anthor




DOI: https://doi.org/10.46965/jch.v8i2.2371

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright © 2020
Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
Kampus I : Jalan Pemuda Ujung No. 17 Tarutung
Kampus II : Jalan Raya Tarutung-Siborongborong KM 11 Silangkitang Kec.Sipoholon Kab. Tapanuli Utara
email: warsetofreddy@gmail.com