Memperkecil Dampak Negatif Sosial Media Terhadap Identitas Diri Remaja
Abstract
Adolescence is the transition from childhood to adulthood, which usually occurs between the ages of 10 and 21. In this phase, teenagers are very easily influenced by social media, which has now become an inseparable part of their lives. This research uses a qualitative method with a literature study approach and analysis of existing literature. Various parties, including parents, schools, and churches, play an important role in reducing the adverse effects of social media on teenagers. Cooperation between all parties is needed to take preventive measures so that teenagers are not influenced by negative content on social media and can maintain their identity in accordance with Christian values.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abadi, Totok Wahyu, Fandrian Sukmawan, and Dian Asha Utari. “Media Sosial Dan Pengembangan Hubungan Interpersonal Remaja Di Sidoarjo.” KANAL: Jurnal Ilmu Komunikasi 2, no. 1 (2016): 95. https://doi.org/10.21070/kanal.v2i1.278.
Abraham Maslow & Deborah Stephens. Self-Esteem: Cara Meningkatkan Harga Diri. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2019.
Adiarsi, Gracia Rachmi, Yolanda Stellarosa, and Martha Warta Silaban. “Literasi Media Internet Di Kalangan Mahasiswa.” Humaniora 6, no. 4 (2015): 470. https://doi.org/10.21512/humaniora.v6i4.3376.
Alwisol. Psikologi Kepribadian. Jakarta: Prenadamedia Group, 2018.
Anugrah, B T, and Malik Bambangan. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dan Orangtua Dalam Mencegah Dampak Negatif Perkembangan Teknologi Bagi Nara Didik.” Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat 1, no. 3 (2023): 35–48.
Ariska, Cintya Sri. “Bahaya Media Sosial Bagi Kesehatan Mental Remaja.” Kompasiana, February 20, 2023. https://www.kompasiana.com/cintyasriariska5340/63f2e3219a54663cc8100fd5/bahaya-media-sosial-bagi-kesehatan-mental-remaja.
Aryatmi Siswohardjono. Perspektif Bimbingan Konseling Dan Penerapannya Di Berbagai Institusi. Semarang: Penerbit Satya Wacana, 1990.
Awang, Jellyan Alviani, Iky S. P. Prayitno, and Jacob Daan Engel. “Strategi Pendidikan Agama Kristen Bagi Remaja Dalam Membentuk Konsep Diri Guna Menghadapi Krisis Identitas Akibat Penggunaan Media Sosial.” KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta 4, no. 1 (2021): 98–114. https://doi.org/10.47167/kharis.v4i1.64.
Ayun, Primada Qurrota. “Fenomena Remaja Menggunakan Media Sosial Dalam Membentuk Identitas.” CHANNEL Jurnal Komunikasi 3, no. 2 (2015): 1–16. https://doi.org/10.12928/channel.v3i2.3270.
Bambang Purwanto. Identitas Sosial: Konsep Dan Permasalahan. Jakarta: Rajawali Pers, 2006.
Bimo Mahendra. “Mahendra: Eksistensi Sosial Remaja Dalam Instgram ...” Eksistensi Sosial Remaja Dalam Instagram (Sebuah Perspektif Komunikasi) 16, no. 01 (2017): 151–60.
Boiliu, Fredik Melkias. “Peran Pendidikan Agama Kristen Di Era Digital Sebagai Upaya Mengatasi Penggunaan Gadget Yang Berlebihan Pada Anak Dalam Keluarga Di Era Disrupsi 4.0.” REAL DIDACHE: Journal of Christian Education 1, no. 1 (2020): 25–38. https://doi.org/10.53547/realdidache.v1i1.73.
Dawolo, Freddy Lans Deo. “Usaha Hamba Tuhan Memaksimalan Penggunaan Teknologi Sebagai Wujud Penerapan Misio Dei Bagi Dunia Di Era Digital.” Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral 2, no. 1 (2023): 1–15.
Elmansyah, Toni. “Upaya Mencegah Dampak Negatif Sosial Media Dengan Layanan Informasi Melalui Media Visual Pada Siswa Kelas Xi Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Pemangkat Kabupaten Sambas.” JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia) 2, no. 2 (2017): 47. https://doi.org/10.26737/jbki.v2i2.256.
Gunawan, Virginia. “Identitas Kristus versus Krisis Identitas.” Jurnal Youth Ministry 4, no. 2 (2016): 89–101. https://doi.org/10.47901/jym.v4i2.445.
Hadianti, Salsabila Wahyu, and Hetty Krisnani. “Remaja Yang Mengalami Kebingungan Identitas (Menentukan Tujuan Hidup).” 118Share: Social Work Jurnal 7, no. 1 (2017): 81–89.
Halawa, Fatieli. “Pengaruh Gadget Terhadap Pertumbuhan Kerohanian Remaja Kristen Fatieli Halawa Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta.” Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat 1, no. 3 (2023): 144–54.
Hurlock Elizabeth B. Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Edisi Kelima). Jakarta: Penerbit Erlangga, 2017.
Ichsanti, Zulfa Khoiriyah. “Peran Orang Tua Dalam Mengatasi Dampak Negatif Dari Penggunaan Media Sosial Pada Anak Di Desa Kanoman Kecamatan Karangnongko Kabupaten Klaten,” 2022, 1–26.
Instalasi Promosi Kesehatan - RSUP dr. Wahidin Sudirohusodo Makassar. “Ketahui Dampak Negatif Media Sosial Bagi Kesehatan Mental,” 2022. https://yankes.kemkes.go.id/view_artikel/1108/ketahui-dampak-negatif-media-sosial-bagi-kesehatan-mental.
James Dobson. Memantapkan Kehidupan Keluarga. Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 1995.
Jay Kesler. Tolong Aku Punya Anak Remaja. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1997.
Jeffrey Jensen Arnett. Sosiologi Remaja: Sebuah Pengantar Ringkas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.
June Hunt. Pastoral Konseling Alkitabiah: Menjawab Isu-Isu Etika Sekuler Masa Kini. Yogyakarta: ANDI, 2015.
Khajeheian, Datis, Amir Mohammad Colabi, Nordiana Binti Ahmad Kharman Shah, Che Wan Jasimah Bt Wan Mohamed Radzi, and Hashem Salarzadeh Jenatabadi. “Effect of Social Media on Child Obesity: Application of Structural Equation Modeling with the Taguchi Method.” International Journal of Environmental Research and Public Health 15, no. 7 (2018). https://doi.org/10.3390/ijerph15071343.
Kogoya, Willius, Nurhasanah Nurhasanah, and Permenas Kristian Korwa. “Sosialisasi Solusi Penanggulangan Dampak Negatif Gadget Bagi Remaja.” Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan 2, no. 4 (2022). https://doi.org/10.59818/jpm.v2i4.350.
Kuncoro. Pengaruh Media Sosial Terhadap Identitas Individu. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, n.d.
Marselina Susanto. Mencari Identitas Diri. Yogyakarta: ANDI, 2019.
Mohammad Ali & Mohammad Asrori. Psikologi Remaja. Jakarta: Bumi Aksara, 2004.
Nugroho, Rivo, I Ketut Atmaja Johny Artha, Widya Nusantara, Arini Dwi Cahyani, and Muhammad Yayang Putra Patrama. “Peran Orang Tua Dalam Mengurangi Dampak Negatif Penggunaan Gadget.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6, no. 5 (2022): 5425–36. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2980.
Nurudin, Nurudin. “Media Sosial Baru Dan Munculnya Braggadocian Behavior Di Masyarakat.” Komuniti : Jurnal Komunikasi Dan Teknologi Informasi 10, no. 1 (2018): 25–36. https://doi.org/10.23917/komuniti.v10i1.5335.
Panut Panuju. Psikologi Remaja. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya, 1999.
Qonita, and Zahrah Maulidia Septimar. “The Effect Of Gadget Use On The Decreasing Of View Aquity In Adolescent In 2020.” Nusantara Hasana Journal 1, no. 4 (2021): Page.
Rais, Muhammad Riswan. “Kepercayaan Diri (Self Confidence) Dan Perkembangannya Pada Remaja.” Al-Irsyad 12, no. 1 (2022): 40. https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v12i1.11935.
Robert S. Feldman. Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Salemba Humanika, 2014.
Ruimassa, A.A.R., and R.F Nanuru. “Gereja Dan Cyberbullying Remaja : Pendampingan Pastoral Bagi Remaja Korban Cyberbullying.” Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 9, no. 3 (2023): 702–14. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01846.x.5.
Sabarin, Gufran, and Achmad Djunaidi. “Peran Guru Dan Masyarakat Sekolah Dalam Menghadapi Pengaruh Media Sosial Terkait Dengan Kenakalan Remaja Di Sma Negeri 1 Mauponggo.” CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan 6, no. 2 (2019): 73. https://doi.org/10.31764/civicus.v6i2.676.
Sarlito Wirawan Sarwono. Psikologi Remaja. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1989.
Singgih D. Gunarsa & Yulia Singgih D. Gunarsa. Psikologi Praktis: Anak, Remaja Dan Keluarga. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1993.
Soejono Soekanto. Remaja Dan Masalah-Masalahnya. Jakarta: Gunung Mulia, 1996.
Sostenis Nggebu. Desain Allah Bagi Anak Dan Remaja. Bandung: Biji Sesawi Press, 2016.
Suriati, Suriati, Faridah Faridah, and Nursyam Nursyam. “Peran Orang Tua Dalam Menangani Dampak Negatif Media Sosial Pada Remaja Di Kec. Sinjai Tengah.” RETORIKA : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam 4, no. 1 (2022): 41–56. https://doi.org/10.47435/retorika.v4i1.880.
Susi Susantijo. Remaja Dan Sosial Media: Identitas, Peran, Dan Konsep Diri. Jakarta: Araska, 2018.
Wilius Kogoya, Hiskia Uruwaya. Solusi Dampak Negatif Penggunaan Media Elektronik Pada Remaja Dalam Aktivitas Remaja. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2018.
Yasin, Muhammad, and Siti Sri Fattul Jannah. “Penanggulangan Dampak Negatif Media Sosial Melalui Peran Guru Dan Masyarakat Di Sekolah.” DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 1, no. 3 (2022): 250–58. https://doi.org/10.54259/diajar.v1i3.916.
Yuhandra, Erga, Suwari Akhmaddhian, Anthon Fathanudien, and Teten Tendiyanto. “Penyuluhan Hukum Tentang Dampak Positif Dan Negatif Penggunaan Gadget Dan Media Sosial.” Empowerment : Jurnal Pengabdian Masyarakat 4, no. 01 (2021): 78–84. https://journal.uniku.ac.id/index.php/empowerment/article/view/4028.
Yuni Widiastuti. Psikologi Perkembangan: Remaja. Jakarta: Salemba Humanika, 2017.
Zakirah, Dinda Marta Almas. “Media Sosial Sebagai Sarana Membentuk Identitas Diri Mahasiswa Universitas Airlangga Surabaya.” Jurnal Kopis: Kajian Penelitian Dan Pemikiran Komunikasi Penyiaran Islam 2, no. 2 (2020): 91–101. https://doi.org/10.33367/kpi.v2i2.1116.
DOI: https://doi.org/10.46965/ja.v23i1.2588
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Kampus I : Jalan Pemuda Ujung No. 17 Tarutung
Kampus II : Jalan Raya Tarutung-Siborongborong KM 11 Silangkitang Kec.Sipoholon Kab. Tapanuli Utara
email: info@iakntarutung.ac.id