Pengaruh Model Contextual Teaching and Learning Oleh Guru Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Laguboti Kabupaten Toba Samosir Tahun Pembelajaran 2019/2020.

Ade Irma Meliana Pangaribuan

Abstract


This study aims to determine the positive and significant influence of the CTL model by the teacher on the students’ learning outcomes of Christian Religion Education lesson of grade IX of SMP Negeri 1 Laguboti Academic Year 2019/2020.

               This research is a correlational study using descriptive and inferential statistical techniques. The population is all class grade IX Christian students totaling 174 people. The sampling was determined by using Random Sampling technique with 29% of the total population of 50 people. The instrument of this study was a closed questionnaire for variable X and a test for variable Y.

               This study concludes that there is a positive and significant effect of the CTL model on student’s Christian Religion Education Learning Outcomes of class IX of SMP Negeri 1 Laguboti 2019/2020 Academic Year, which is 29.59%.

 

Keywords        : Contextual Teaching and Learning Model by the Teacher, Students’ Learning Outcomes.

Full Text:

PDF

References


Alkitab. 2014. Jakarta : Lembaga Alkitab Indonesia

Abdurahman. Mulyono 2009. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Aqib, Zainal 2013. Model-Model Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Arikunto, Suharsimi 2013, Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara

Djamarah, Syaiful Bahri & Zain Aswan 2010. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teorotis Psikologis. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Harmianto, Sri & kawan-kawan 2015. Model-Model Pembelajaran Inoovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta.

Hosnan, M 2016. Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Ismawati, Esti 2017. Telaah Kurikulum dan Pengembagan Bahan Ajar. Yogyakarta: Ombak.

Khuluqo, El Ihsana 2017. Belajar Dan Pembelajaran Konsep Dasar Metode Dan Aplikasi Nilai-Nilai Spritualitas Dalam Proses Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Munadi, Yudhi 2008. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.

Ridwan, Muhammad 2014. 50 Tipe Pembelajaran Kooperatif. Medan: Media Persada.

Sanjaya, Wina H. 2008. Perencanaan dan Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sanjaya, Wina H. 2005. Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sanjaya, Wina H. 2017. Strategi Pembelajaran Beriorentasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Siregar, Eveline & Nara Hartini, 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sohimin, 2016. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta : AR-RUZZ MEDIA

Sudjana, Nana 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono, Dr 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suprijono, Agus 2010. Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar Jakarta : Prenada Media Grup

Trianto, Tutik 2015. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, Dan Kontekstual. Jakarta: Prenada Media Group.




DOI: https://doi.org/10.46965/ja.v18i2.338

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright © 2017
Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
Kampus I : Jalan Pemuda Ujung No. 17 Tarutung
Kampus II : Jalan Raya Tarutung-Siborongborong KM 11 Silangkitang Kec.Sipoholon Kab. Tapanuli Utara
email: info@iakntarutung.ac.id