The Effect of the Examples Non Examples Learning Model on the Active Learning of PAK of Class VIII Students of SMP Negeri 2 Lumbanjulu, Tobasa Regency, 2019/2020 Academic Year.

Darma Wati Pakpahan

Abstract


The research was to know the influence of the Non Examples Examples Learning Model on the Active Learning of Students of Class VIII of SMP Negeri 2 Lumbanjulu,  2019/2020.                Research hypothesis is that there is an influence between the Examples non Examples Learning Model on the Active Learning of Students of Class VIII of SMP Negeri 2 Lumbanjulu,  2019/2020 Academic Year.  The population is all students in SMP Negeri 2 Lumbanjulu totaling 115 people. Samples were taken 30% from 115 people = 40 people.               This study concludes that the influence of the Examples non Examples Learning Model on the Active Learning of PAK of Class VIII Students of SMP Negeri 2 Lumbanjulu 2019/2020  is 32.9%.Keywords: Examples non Examples Learning Model, Student Learning Active Activity

Full Text:

PDF

References


Alkitab. 2015. Jakarta: Lembaga Alkitab Indonesia.

Ahmadi, Abu dan Widodo Supriyono. 2004. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Aqib, Zainal. 2015. Model-Model, Media dan Strategi pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya

Arikunto, Suharsini. 2006. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Dalyono, M. 2012. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Hamalik, Oemar. 2010. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Istarani. 2014. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada

Jauhar, Mohammad. 2011. Implementasi PAIKEM dari Behavioristik sampai Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustakaraya

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2016. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta:Kata Pena

Sardiman A.M. 2010. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Slameto. 2017. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Shoimin, Aris. 2017. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yokyakarta: AR-RUZZ MEDIA

Sinar. 2018. Metode Active Learning. Yokyakarta: Deepublish

Siswanto, Wahyudi dan Dewi Ariani. 2016. Model Pembelajaran Menulis Cerita. Bandung: Refika Aditama

Silitonga, SAM. 2000. Nilai-Nilai Kepemimpinan dari Yesus dan Sistem Pendidikan Nasional. Medan: Manora

Suprijono, Agus. 2010. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yokyakarta: Pustaka Pelajar

Syah, Muhibbin. 2017. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya

Trianto. 2011. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka

………… 2007. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktik. Jakarta: Prestasi Pustaka

………… 2011. Mendesain Model Pembelajaran Progresif : Konsep, Landasan dan Implementasi pada Kurikulum KTSP. Jakarta: Kencana

………… 2017. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Kencana

Uno, Hamzah B dan Nurdin Mohammad. 2012. Belajar dengan Pendekatan PAILKEM: Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta: Bumi Aksara

Yamin, Martinis. 2010. Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta: Gaung Persada Press




DOI: https://doi.org/10.46965/ja.v18i2.334

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright © 2017
Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
Kampus I : Jalan Pemuda Ujung No. 17 Tarutung
Kampus II : Jalan Raya Tarutung-Siborongborong KM 11 Silangkitang Kec.Sipoholon Kab. Tapanuli Utara
email: info@iakntarutung.ac.id